Lovecký slídič WelshSpringerSpaniel |
Jsou situace v myslivosti, které vyžadují jednat a zmírnit utrpení poraněné zvěře. Jaká je představa o osobnosti myslivce?
Jaké jsou přírodní zákony kontra lidské předpisy a morální postupy?
Myslivecká a lovecká etika. Jaké jsou přírodní zákony kontra lidské předpisy a morální postupy?
Cítění a jemu odpovídající jednání při veškeré myslivecké činnosti nazýváme mysliveckou morálkou, etikou....a ta vytváří osobnost myslivce. Již slavný řecký spisovatel Xenofón (430 - 425 až 354 - 360 př. n.l.) ve svém díle "Kynégetikos" ("Psovod", překládáno též "O lovu"), nejstarším známém spise o lovectví, uvádí v kapitole XII: "Lov mládeži přemnoho dobrého přináší; činí z nich totiž muže rozšafné a poctivé, poněvadž se vychovávají v pravdivosti". A v kapitole XIII: "Kdyby přičiněním, rozvahou a opatrností lovci nevynikali, zvěře by neulovili". O nutných osobních vlastnostech myslivce v minulosti se obsáhle zmiňují např. staré německé lovecké knihy z počátku 18. století (H. F. von Fleming, H. W. Döbel, aj.).
Myslivec tehdejší doby musel být bohabojný, musel mít výborný zrak, sluch, dech, hlas, zdravé a rovné zuby, bezvadné tělo a rychlé nohy, musel být otužilý, bdělý, vytrvalý, statečný, věrný, poctivý, mlčenlivý, musel mít zdravý úsudek, lásku ke psům, dobrou a udržovanou zbraň, nesměl být závistivý, nesměl pít, atd.
Myslivci by se měli i v současnosti honosit těmito vlastnostmi, požadovanými již před více jak dvěma stoletími. Slavný ruský spisovatel I. S. Turgeněv, sám vášnivý nimrod a autor známé monografie "Lovcovy zápisky" (1852), uveřejnil v druhé polovině 19. století proslulou stať
"Nedostatky lovce".
Není pravým ani dobrým lovcem:
kdo nechce časně vstávat,
kdo se na lovu brzy unaví,
kdo nemá trpělivost a zlobí se pro každou nepříjemnost na lovu,
kdo neumí vybírat krajinu pro lov,
kdo loví dlouho na témže místě,
kdo je choulostivý na vítr a déšť,
kdo se zlobí, když najde málo zvěře,
kdo nezná různé zvyky zvěře,
kdo na lovu pustí svého psa z dohledu,
kdo se přes míru spoléhá na psa a nepopřeje mu ani trochu svobody,
kdo na lovu stále na psa křičí "přines",
kdo za každou svou chybu trestá psa nebo ho za jeho přestupky vůbec netrestá,
kdo se nestará, čím se jeho pes živí,
kdo na nevelikou vzdálenost vypálí na zvěř z obou hlavní a rozbije zvěř na kusy,
kdo je lakomý a lituje střeliva,
kdo dlouho míří a vystřelí, až se zvěř octne ve velké vzdálenosti,
kdo neumí odhadnout vzdálenost letící zvěře,
kdo se nestydí vystřelit na zajíce v loži nebo na sedící pernatou zvěř,
kdo střílí na vzdálenost přes sto kroků,
kdo v přítomnosti spolu lovců nosí zbraň nedbalým způsobem,
kdo nedovede rozeznat, kam odtáhnuvší pernatá zvěř zapadla,
kdo za vedra neustále pije vodu.
Vyžadované zásadní vlastnosti myslivce:
- přísné a přesné dodržování zákonů, směrnic a nařízení o myslivosti; přednostní uplatnění chovatelských zásad a ochrany zvěře;
- ušlechtilé provozování lovu, potlačení "střelecké vášně", rozvaha, sebeovládání, skromnost;
- ukázněnost a dodržování bezpečnosti při zacházení se zbraní; zachování mysliveckých zvyků, stálé sebevzdělávání;
- poctivost a čestnost, slušnost a nezištnost, družnost a ochota pomoci jak při provozování myslivosti a ve styku myslivců navzájem, tak i v občanském životě.
Myslivost je nejen prostředkem k poznání a pozorování přírody, nýbrž působí i na lidské srdce a rozum. Etika myslivce se projeví tam, kde přestává platit směrnice a rozhoduje cit.
Komentář autora videa (přeloženo z holandského textu) upozorňuji na strojový překlad translatoru od Google je proto dále bez úpravy.
Drama jelena. Během natáčení divokých prasat, jsem viděl něco červeného, co vypadalo jako jelen. Také jsem viděl, že něco není v pořádku. Rozhodl jsem se jít podívat a vklouzla pomalu na místo. Tam jsem našel jelena s velkým problémem. Ten byl chycen v změť ostnatého drátu. Parohy byly vážně poškozeny a jeho pravé oko bylo rozbito. Hlava byla velká rána naplněná hnisem a jeho ucho na hlavu. Toto zvíře je obětí lidské nedbalosti a bude muset platit za to smrtí. Stav jelena byla hubený a tenký obrovský stres to způsobilo. Co se zvířata nemohou chodit ani ostnatý drát jsou přítomny, ale bohužel takové věci se dějí příliš často stejně. Jednou jsem přišla domů, jsem volal hajný a on udělá vše, aby si zvíře z jeho utrpení. Velmi smutné pro takové ušlechtilé zvíře.
O několik dní později, zastřelili jelena stále tak že už netrpí. Vypadalo to hrozně, a byla pokryta hnisající rány. Šťastný konec pro jeleny.